عکاسی محصول، یکی از گرایش هایی است که به سطح بالایی از توجه به جزئیات نیاز دارد. اصلاح رنگ در عکاسی محصول، یک بخش مهم از فرآیند عکاسی است. خوشبختانه، تکنیک های زیادی برای تصحیح رنگ در عکاسی وجود دارد، که به عکاسان محصول کمک می کند تا یک عکس عالی را ثبت کنند.
تصحیح رنگ در عکاسی محصول، دارای اهمیت بسیار بالایی است، چرا که رنگها در تصاویر باید دقیق، ثابت و حرفهای به نظر برسند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم، تا برخی از تکنیکهای اصلاح رنگ در عکاسی محصول را بررسیکنیم. پس تا انتهای مطلب همراه میهن شات؛ مرجع فروش عکس های ایرانی باشید.
چرا اصلاح رنگ در عکاسی محصول مهم است؟
تصحیح رنگ؛ یک بخش بسیار تاثیرگذار در نتیجه نهایی یک عکس است. اصلاح رنگ، تضمین می کند که رنگ ها در تصاویر دقیق و یکدست به نظر برسند. در عین حال کمک هم می کند تا تصاویری که از محصولات ثبت شده، حرفه ای تر نمایش داده شوند. همچنین اصلاح رنگ باعث می شود تا رنگ ها یک محصول با دقت بالاتری در اختیار بیننده قرار بگیرد.
رفع اشتباهات رایج با تصحیح رنگ
برخی از اشتباهات رایج در عکاسی باعث می شوند تا رنگ ها در عکس، به صورت غیرطبیعی ثبت شوند. پس به راحتی با رفع آن ها می توان به یک عکس دقیق دست پیدا کرد. عدم تراز رنگ سفید در عکس و یا نوردهی نامناسب از متداول ترین اشتباهات در عکاسی هستند. این اشتباهات گاهی فقط با یک تنظیمات ساده و یا با ابزارهای مناسب اصلاح رنگ، قابل جبران هستند.
تنظیم رنگ و اشباع
رنگ و اشباع دو مورد از مهمترین اجزای رنگ هستند. رنگ به سایه یک رنگ و اشباع، به میزان روشن یا تیره بودن یک رنگ اشاره دارد. دست کاری تنظیمات رنگ و اشباع در نرم افزارهای ویرایش تصویر، به زیباتر شدن یک تصویر کمک زیادی می کند. چرا که با تغییر رنگ ها عکس دقیق تر و حرفه ای تر نشان داده می شوند. پس هنگام تنظیم رنگ و اشباع، آشنایی با ابزارهای مناسب در نرم افزارهای ویرایش تصویر بسیار مهم است.
به طور کلی، تنظیم رنگ و اشباع در نرم افزارهای ویرایش، یک مهارت ضروری برای هر عکاس محصول است. با درک زمان و نحوه انجام این تنظیمات، عکاسان می توانند اطمینان حاصل کنند که تصاویرشان رنگ های دقیق و ظاهری حرفه ای تری دارند.
درک تعادل رنگ سفید
تراز سفیدی بخش مهمی از عکاسی تبلیغاتی و محصول است و به تنظیم دمای رنگ در یک تصویر اشاره دارد. تراز رنگ سفید، کمک می کند تا رنگ ها به طور دقیق نمایش داده شوند. در نتیجه باعث می شود تا تصویر نهایی بسیار حرفه ای تر باشد. برای به دست آوردن دقیق ترین نتایج، عکاسان باید بدانند که چگونه تراز سفیدی را به درستی تنظیم کنند. اکثر دوربین های دیجیتال دارای طیف وسیعی از تنظیمات تعادل رنگ سفید هستند که می توان از آن ها برای تنظیم دمای رنگ تصویر استفاده کرد.
به طور کلی، بهتر است هنگام گرفتن عکس محصول، تراز سفیدی به صورت دستی تنظیم شود.
استفاده از منحنی ها و درجه بندی رنگ
منحنی ها و درجه بندی رنگ ها، دو تکنیک مهم برای بهبود ظاهر عکاسی محصول هستند. منحنی ها این امکان را فراهم می آورند تا روشنایی، کنتراست و رنگ تصویر به سهولت تنظیم شود. در مقابل درجه بندی رنگ دربرگیرنده تنظیم رنگ، اشباع و درخشندگی تصویر است. هر دو تکنیک را می توان برای ایجاد ظاهری منسجم تر در تصاویر و تصحیح هر گونه خطا در دقت رنگ استفاده کرد. هنگام استفاده از منحنی ها، مهم است که بدانید هر یک از سه کانال (قرمز، سبز و آبی) چگونه بر تصویر کلی تأثیر می گذارند.
استفاده از تئوری رنگ برای نتایج زیباشناختی
وقتی صحبت از تصحیح رنگ در عکاسی محصول می شود، درک اصول تئوری رنگ ضروری است.
تئوری رنگ، مطالعه چگونگی تعامل رنگ های مختلف با یکدیگر در هنرهای تجسمی است. این تئوری بررسی می کند که چگونه می توان از رنگ ها برای ایجاد تصاویر زیبایی شناختی استفاده کرد. با درک پایه ای از تئوری رنگ، عکاسان می توانند از تکنیک های تصحیح رنگ برای ایجاد تصاویر با پالت هماهنگ استفاده کنند. یعنی چه رنگ هایی به ایجاد یک تصویر منسجم کمک می کند. یکی از راههای رسیدن به یک پالت هماهنگ، استفاده از چرخه رنگ است. چرخه رنگ، ابزاری است که برای شناسایی رنگ ها و ترکیبات مختلف بسیار کاربرد دارد. بنابراین برای ایجاد یک تصویر متعادل چرخه رنگ گزینه بسیار خوبی است.
اصلاح رنگ در عکاسی محصول
بعد از شناخت اشتباهات رایجی که باعث ایجاد خطا در رنگ های یک عکس می شود. نوبت به روش های اصلاح رنگ در عکاسی محصول می رسد. تصحیح رنگ، فرآیند تنظیم تن رنگ در یک تصویر است. که همان طور که در بخش های قبل هم بیان کردیم این فرآیند شامل تنظیم تراز سفیدی یک تصویر، تنظیم رنگ ها و اشباع می شود.
ابزارهای لازم برای اصلاح رنگ در عکاسی محصول
ابزارهای مختلفی برای تصحیح رنگ وجود دارد. نرم افزارهای ویرایش اولیه مانند Adobe Photoshop و Lightroom از ابزارهای اولیه تنظیم رنگ مانند تعادل رنگ سفید و تنظیم رنگ و اشباع هستند.
نرم افزارهای پیشرفته تر دیگری مانند Capture One یا DaVinci Resolve وجود دارد. که از نظر قدرت بسیار بالا بوده و می توانند، تنظیمات منحنی ها و درجه بندی رنگ ها را نیز مورد بررسی قرار بدهند.
چکرزهای رنگی و نمودارها
یکی از آخرین مراحل برای تأیید صحت رنگ در عکاسی محصول، استفاده از چکرها و نمودارهای رنگی است. این دو ابزار حاوی مجموعه ای از رنگ های استاندارد هستند، که به عنوان مرجع برای ارزیابی و تنظیم رنگ ها قابل استفاده هستند. میتوان از چککنندههای رنگی و نمودارها برای کالیبره کردن دوربین، مانیتور، چاپگر و همچنین تصحیح هرگونه تغییر رنگ یا تغییر رنگ در تصاویر نیز استفاده نمود. برخی از بهترین چککنندهها و نمودارهای رنگی عبارتند از:
- X-Rite ColorChecker Passport
- Datacolor SpyderCheckr
- ColorChecker Digital SG
کلام پایانی
اصلاح رنگ در عکاسی محصول یکی از پروسه های مهمی است که در ثبت یک عکس باکیفیت بسیار تاثیرگذار است. پس شناخت ابزارهای لازم برای اصلاح رنگ در عکاسی محصول و اشتباهات رایجی که منجر به تصاویر نامطلوب می شود، کمک می کند تا در نهایت با رعایت چند نکته ساده، یک عکس مطلوب از تصویر به ثبت برسد. به همین دلیل در این مقاله تلاش کردیم تا برخی از مهم ترین ابزارهای کاربردی در زمینه ویرایش را به شما معرفی نماییم؛ تا بتوانید به راحتی یک عکس چشم نواز به ثبت برسانید.
میهن شات؛ مرجع فروش عکس های ایرانی به افرادی که در زمینه عکاسی فعالیت دارند، کمک می کند تا با اشتراک گذاری عکس های خود به راحتی آن ها را به فروش برسانند.