عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی، رشته های کاربردی و مهم عکاسی هستند. عکاسان این دو سبک باید تجربه و مهارت زیادی داشته باشند.
عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی، دو سبک متفاوت هستند. اما امکان اینکه با هم اشتباه گرفته شوند، زیاد است.
برای اینکه بتوانید از این دو سبک استفاده درست داشته باشید؛ لازم است تعریف هر کدام را بدانید؛ و اینکه کاربرد شان به صورت جداگانه چیست.
با یادگیری اصول هر دو سبک عکاسی؛ می توانید تصاویری جذاب و خلاقانه ثبت کنید؛ و پیام و مفهوم را؛ به مخاطب برسانید.
اگر علاقه مند به دیده شدن عکس های خود؛ توسط مخاطب هستید؛ می توانید به سایت میهن شات مراجعه کنید؛ و آن ها را اشتراک بگذارید؛ و به فروش برسانید.
عکاسی صنعتی چیست؟
سبک صنعتی، رشته تخصصی و پرکاربرد عکاسی است. هدف این سبک به فروش رساندن یک کالا، برند خدمات و محصولات صنعتی است.
عکس برداری از خدمات، کالا و بِرند؛ و محصولات صنعتی؛ با هدف به اجرا گذاشتن کیفیت محصول؛ و فروش آن را؛ عکاسی صنعتی می گویند.
این سبک عکاسی؛ با استفاده درست از تجهیزات؛ و نورپردازی مناسب؛ سعی می کند تصویری واضح و گویا ثبت کند؛ و ویژگی های محصول را نمایش دهد.
عکاسی صنعتی و تبلیغاتی و نکات مهم عکاسی صنعتی:
از پس زمینه و نوری استفاده کنید، که مخاطب تنها تصویر را ببیند.
برای عکاسی؛ دوربین، لنز و ابزار مناسب را تهیه کنید؛ که تاثیر زیادی در کیفیت نهایی تصویر شما دارد.
هنگام عکاسی از محصول؛ از حاشیه های اضافی جلوگیری کنید؛ و از برنامه ویرایش مناسب استفاده کنید.
عکاسی تبلیغاتی چیست؟
یکی از سبک های رقابتی عکاسی، عکاسی تبلیغاتی است. هدف این سبک، جذاب نشان دادن کالا و تشویق مشتری به خرید است.
نوعی از عکاسی تجاری؛ که موجب تبلیغ و فروش محصولات، کالا و خدمات می شود را؛ عکاسی تبلیغاتی می گویند.
عکاسی صنعتی و تبلیغاتی و نکات مهم عکاسی تبلیغاتی
در این سبک بهتر است از عکاس حرفه ای استفاده شود، زیرا هدف جلب نظر مشتری است.
با توجه به نوع سبک عکاسی و سوژه، از تجهیزات درست و لنز مناسب استفاده کنید.
در سبک تبلیغاتی؛ مهم است که از مکان خوبی برای عکاسی استفاده شود؛ تا در نهایت با چیدمان خوب؛ تصویر جذابی ثبت کنید.
تفاوت بین عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی
در اینجا شما را با تفاوت های دو سبک صنعتی و تبلیغاتی تبلیغاتی آشنا می کنیم.
در حالت کلی عکاسی تبلیغاتی را زیر شاخه عکاسی صنعتی می دانند؛ و گستره وسیعی از تبلیغات یک محصول را در بر می گیرد.
عکاسی صنعتی خاص است، اما عکاسی تبلیغاتی عمومی است.
یکی از تفاوت های مهم بین این دو سبک؛ این است که عکاسی صنعتی؛ ثبت تصویر از یک لحظه است؛ اما عکاسی تبلیغاتی؛ مفهوم یا داستانی را روایت می کند.
هدف سبک صنعتی یا تجاری، این است که ذات محصول را به نمایش بگذارد. اما هدف سبک تبلیغاتی، تشویق بیننده به خرید محصول است.
در سبک صنعتی؛ پس زمینه و نور خنثی هستند؛ به طوری که در کادربندی محصول قوی است؛ و فقط محصول به نمایش گذاشته می شود.
اما در سبک تبلیغاتی؛ کادربندی سبک و پررنگ است؛ و علاوه بر دیدن محصول؛ به ایجاد احساس می پردازد.
تفاوت دیگر عکاسی صنعتی با عکاسی تبلیغاتی، در استفاده از تجهیزات و ابزار است.
ابزار عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی
عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی به ابزار مناسب نیاز دارند. هر کدام بسته به هدفی که دارند، از تجهیزات خاصی استفاده می کنند.
همه می دانیم که اولین ابزار؛ برای هر دو سبک عکاسی؛ دوربین عکاسی است. می توان از یک دوربین استفاده کرد. اما لازم است برای هر سبک، لنز جداگانه ای داشته باشیم.
فاکتور های مهم انتخاب لنز سبک صنعتی:
- توجه به دیافراگم لنز
- فاصله کانونی متغیر
- لنزها شارپ باشند
بهترین لنز برای عکاسی صنعتی؛ لنز زوم است؛ که امکان تغییر فاصله کانونی داشته باشد.
به دلیل اینکه در عکاسی صنعتی؛ اندازه سوژه ها متفاوت است؛ به تغییر فاصله کانونی نیاز داریم.
نکته بعدی در انتخاب لنز؛ کیفیت است؛ هر چه لنز؛ جزئیات بیشتری را نشان دهد؛ کیفیت آن بهتر است.
لنز های دیگری که در عکاسی صنعتی به ما کمک می کنند؛ شامل لنز تله؛ با دیافراگم کم؛ جهت عکاسی از سوژه با عمق میدان کم است؛ و همچنین عکاسی از کوره ها؛ که امکان نزدیک شدن به آن ها نیست.
لنز اولترا واید؛ برای عکاسی از سوژه های عریض؛ و لنز ماکرو؛ برای سوژه ها با ابعاد کوچک؛ مناسب است.
فاکتور های مهم انتخاب لنز سبک تبلیغاتی:
- در نظر گرفتن شارپ
- توجه به میزان دیافراگم
بهترین لنز؛ برای عکاسی تبلیغاتی؛ لنز پرایم با فاصله کانونی ۵۰ میلی متر یا ۱۰۰ میلی متر است. که بیشترین کیفیت را دارند.
لنز دیگری که در عکاسی تبلیغاتی استفاده می شود؛ لنز ماکرو؛ جهت عکاسی از زیورآلات و محصولات کوچک است.
در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی؛ علاوه بر دوربین؛ و لنز مناسب؛ به طور کلی به ابزار جانبی نیاز است.
این ابزار شامل سه پایه، رفلکتور، فلاش ، ابزار لازم نور مثل سافت باکس، خیمه نور ، کارت حافظه و ریدر است.
از هر کدام از این ابزار، بر اساس شرایط موجود و بسته به نوع سوژه می توانید استفاده کنید. تا در نهایت تصاویری با کیفیت و وضوح بالا داشته باشید.
جمع بندی
عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، امروزه با پیشرفت تکنولوژی و خرید های آنلاین محبوبیت بیشتری دارند.
شرکت ها، موسسات، کارخانه ها و تولیدی ها؛ برای معرفی برند، کالا و خدمات؛ به تبلیغ محصول؛ و معرفی آن می پردازند؛ تا توجه بیننده را جلب کنند؛ و علاوه براین تشویق به خرید کنند.
برای اینکه بتوانید در هر سبک؛ عکاس حرفه ای و ماهری شوید؛ لازم است نکات و اصول هر سبک را یاد بگیرید؛ و همچنین هدف هر سبک را بدانید؛ تا بتوانید در نهایت تصاویری با کیفیت و خلاقانه؛ ثبت کنید.
اگر علاقه مند به دیده شدن عکس های خود توسط مخاطب هستید؛ می توانید با مراجعه به سایت میهن شات؛ آن ها را به اشتراک بگذارید؛ و به فروش برسانید.