مثلث نوردهی در عکاسی چیست؟ مثلث نوردهی یکی از روش های کاربردی به منظور متناسب ساختن سه متغیر نوردهی یعنی دیافراگم، سرعت شده و ایزو می باشد. یک عکاس برای اینکه به نتیجه مطلوب خود برسد می بایست میان این سه متغیر تعادل را برقرار کند.
تغییر در هر یک از این متغیرها نیازمند تغییر در حداقل یکی دیگر از متغیرها نیز می باشد. به همین دلیل با دانش کافی در خصوص مثلث نوردهی می توانید عکس هایی بسیار زیبا بگیرید. با میهن شات همراه باشید.
کاربرد اجزاء مثلث نوردهی
همانطور که گفتیم، دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو، سه گانه مثلث نوردهی می باشند که در ادامه به کاربرد هر کدام می پردازیم:
نقش دیافراگم در مثلث نوردهی
دیافراگم به میزان گشودگی دهانه لنز مربوط است. دیافراگم باز به این معنی است که نور بیشتری وارد لنز می شود. همچنین در دیافراگم بسته نور کمتری وارد لنز می شود. ممکن است برای شما این سوال ایجاد شود که چرا باید نور کمتری لنز وارد شود؟
در جواب این سوال باید گفت که ما گاهی وقت ها به عمق میدان بیشتری نیاز داریم. عمق میدان از محصولات جانبی دیافراگم است. دیافراگم بسته عمق میدان وسیع تری را در اختیار ما می گذارد و سبب می شود تا بخش های بیشتری از صحنه در فوکوس باشد.
دیافراگم های باز عمق میدان کمتری دارند که سبب می شوند بتوانید سوژه مورد نظر خود را ایزوله کنید. این یکی از بهترین ابزارها برای ترکیب بندی عکس های شما می باشد.
این نکته را به خاطر داشته باشید که وضوح کامل بیشتر لنزها با دیافراگم f/5.6 و f/8 بدست می آید. با این وجود، برخی از عکاسان دوست دارند بخشی از وضوح عکس خود را فدای افکت جداسازی سوژه به وسیله دیافراگم های باز کنند.
نقش سرعت شاتر در مثلث نوردهی
سرعت شاتر به مدت زمانی که شاتر دوربین باز است و همچنین مدت زمانی که سنسور در معرض نور قرار دارد اشاره می کند. سرعت شاتر بالا زمان کمتری برای ضبط نور در اختیار سنسور قرار می دهد. به همین دلیل نوردهی عکس ضعیف تر می شود. سرعت شاتر های پایین نور بیشتری را به سنسور می رساند. به همین دلیل عکس هایی که با این تنظیمات گرفته می شوند دارای نوردهی بیشتری می باشند.
یکی از دلایلی که سبب می شود ما بخواهیم سرعت شاتر از بالا استفاده کنیم، قابلیتStop Motionاست. این قابلیت می تواند حرکاتی چون لرزش دوربین و یا حرکت سوژه را از بین ببرد. تا زمانی که شاتر باز است سنسور دوربین عناصر درون فرم را ثبت می کند. بنابراین در صورتیکه یکی از این عناصر حرکت کند تصویر شما تار می شود.
بسیاری از عکاسان بر این باورند که مهم ترین المان در مثلث نوردهی سرعت شاتر است. زیرا اگر سرعت شاتر شما به میزانی که عکس واضحی تحویل شما دهد، سریع نباشد نمی توانید چیز دیگری از تصویر را نجات دهید.
نقش ایزو در مثلث نوردهی
در زمان های گذشته وقتی که مردم از دوربین های آنالوگ استفاده می کردند عکاس ها نمی توانستند مانور زیادی بر روی تنظیمات ایزو بدهند. در آن زمان چیزی به عنوان مثلث نوردهی وجود نداشت. به همین دلیل از دو وجهی دیافراگم و سرعت شاتر برای عکاسی بهتر استفاده می شد.
افزایش ایزو باعث می شود تا با نور کمتری کار کنید. اما ایزو بالا بیشتر وقت ها نویز تصویر را بالا می برد و جزئیات را کاهش می دهد. زیرا نویز در نتیجه نوسانات سیگنال های الکتریکی ایجاد می شود.
در ایزو پایین مقیاس سیگنال تصویر در مقایسه با نویز بزرگ است. به این معنی که نویز می تواند بر روی عکس شما تاثیر بگذارد. زمانی که با ایزو بالا کار می کنید سیگنال تصویر هم اندازه و سیگنال نویز می باشد. به همین دلیل نویز وارد تصویر می شود.
آیا می دانید چرا ضلعی زیر را افزایش میدهیم و نقش آن در مثلث نوردهی چیست؟ بیشتر اوقات هنگام کار با نور پایین خودتان را به گونه ای می بینید که در حال کار با بزرگترین دیافراگم ممکن و پایین ترین سرعت شاتر هستید. در این وضعیت تنها انتخاب شما افزایش ایزو است. لنز دوربین نمی تواند به طور خودکار بازتر شود و کاهش وضوح با استفاده از سرعت شاتر پایین نیز توصیه نمی شود.
تنظیمات پیشنهادی برای مثلث نوردهی
بدیهی است که در هر موقعیتی تنظیمات مثلث نوردهی تفاوت دارد و نمی توان تنظیمات ثابتی برای تمام موارد در نظر گرفت. با این حال به منظور شروع و چگونگی ایجاد تعادل در تنظیمات مثلث نوردهی می توانیم پیشنهاداتی را ارائه دهیم.
به طور مثال هنگامی که می خواهید در روز عکاسی کنید و در فضای باز قرار دارید می توانید ایزو دوربین خود را روی ۴۰۰ تنظیم کنید، دیافراگم را روی f /5.6 یا f/8 قرار دهید و میزان دیافراگم را متناسب با سرعت شاتر متعادل کنید.
اگر گمان می کنید سرعت شاتر بسیار کم است، می توانید دیافراگم دوربین خود را بازتر کنید و یا نرخ ایزو را بالاتر ببرید. در صورتی که سوژه مورد نظر شما برای عکاسی، متحرک است ابتدا باید تصمیم بگیرید که می خواهید زمینه و موضوع خود را به صورت محو یا تار ثبت کنید یا خیر.
در صورتیکه نور محوطه موردنظر شما بسیار زیاد است دستیابی به یک پیش زمینه مناسب می تواند چالش برانگیز باشد. در نور بسیار زیاد می بایست ایزو را کم کنید. سرعت شاتر باید به صورت منطقی زیاد باشد. با این حال ممکن است اندازه دیافراگم برای دستیابی به نوردهی مناسب بسیار گسترده نباشد.
اگر نور محیط موردنظر شما کم باشد، می بایست از ۳پایه عکاسی به منظور جلوگیری از تارشدن عکس استفاده کنید. لازم به ذکر است که مهم ترین فاکتور در گرفتن عکس هایی با مهارت بالا با استفاده از مثلث نوردهی نیازمند کسب مهارت کافی می باشد.
کلام پایانی
آنچه در این نوشته از میهن شات بررسی کردیم، مثلث نوردهی، کاربرد و اهمیت اجزای آن در عکاسی میباشد. همانطور که گفتیم برای اینکه بتوانید تصویری با وضوح بالا و کیفیت مطلوب ثبت کنید نیاز است تا ایزو، سرعت شاتر و دیافراگم را متناسب با هم و همچنین متناسب با سوژه مورد نظر خود تنظیم کنید.
امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت برده و به اطلاعات ارزشمندی در این زمینه دست یافته باشید. در صورت تمایل می توانید به سایت میهن شات مراجعه و از بخش های مختلف این وبلاگ آموزنده بهره ببرید.
میهن شات مرجع فروش عکس های ایرانی، یکی از بهترین منابع کسب درآمد آنلاین برای عکاسان و طراحان گرافیکی است. شما می توانید با مراجعه به فروشگاه عکس میهن شات و مشاهده گالری ها و دسته بندی های مختلف، عکس مورد نظر خود را جستجو کنید.